NH träning- Att leda!

Jag tränade lite NH med mina hästar som jag berättade tidigare, jag tränade speciellt väldigt mycket med islandshästen jag hade då hon var ett litet nerv vrak och sprang på allting och över och var lite hetsig av sig så mycket drag i grimman blev det när vi skulle in och ut ur hagen, så vi tränade på att leda helt enkelt övningen gick till så här;

Först visade jag henne vem som var ledaren och för att bli ledare måste jag känna att jag verkligen bestämmer över hästen, Förstå respekterar hon mig och följer mig på et tnaturligt sätt.
Det är viktigt att förstå sin häst, hur den tänker och fungerar- Försök lära dig kommunicera med din häst,
Hästen kommer aldrig att respektera dig annars om den inte förstår vad det är du menar. - Viktigt!

Så här började jag med min Islands häst som ville springa över mig till och från hagen! 

- När hon börja springa, Varna jag henne om att inte komma för nära genom att använda mina armbågar rytmiskt bakåt mot hästen och sedan backa jag mot henne så hon också backar något steg. Upphör och vänta och fortsätt sedan framåt igen. 


- Vänd dig mot hästen och sväng linan i sidled i faser. Börja mjukt och öka trycket gradvis tills hästen backar några steg. Ge eftergift och vänta.
Om hästen redan är nära inpå dig kommer det inte att vara effektivt att svänga repet i sidled utan du måste snabbt skydda din personliga zon. Upp med armar och grimskaft och vifta mot hästen så den backar undan istället för att springa över dig. Är hästen på väg för nära mot dig kan du använda repänden som en helikopter ovanför ditt huvud som en varning. Det här är en form av "Driving game" men mer extrem för att det är en nödsituation. Hästen vill inte gå in i det trycket och om den gör det, kommer den att klandra sig själv för att den sprang in i det för du var inte ute efter att träffa hästen. Du skyddar bara dig själv. Det viktiga är att du är bestämd och rättvis och inte aggressiv på något sätt, då är det bättre att du är rädd och det borde du nog vara i det läget

- Vänd 180 grader så du går i exakt motsatt riktning. Gör detta när hästen är på väg förbi dig. Då hamnar den bakom dig igen och du är i ledarposition. Upprepa igen och igen.

- Öva också på att stanna hästen genom att ge en tydlig signal med din ledhand och med din kropp. Om hästen inte stannar direkt, backa den något steg och ge eftergift och beröm. För varje extra steg framåt, låt den ta två steg bakåt.
- Att följa sin ledare och därmed sin flock är en instinkt hästen har och som varit grunden för dess existens. -


Var skall hästen vara när man leder hästen tex på promenad?
har du fått hästens respekt och du har vissat ordentligt att det e du som bestämmer så
kan man leda hästen framför,bakom eller bredvid sig, (med ögat vid axeln [axelläget]). Vilket man väljer beror på omgivning och mentalt läge men att lufsa efter sin ledare är också att gömma sig och om inte hästen kan ledas vid axeln så ska den av säkerhetsskäl inte heller gå bakom och definitivt inte framför. Vill man att hästen skall koppla av och vila låter man den gå bakom. Vill du stärka hästen mentalt låter du den gå före (säkerhetsvarning) men har du en känsla av att hästen bestämmer så är den för långt fram.

Gilla ni sådan inlägg? flera ? 
 


.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0